Wakacje w pełni! Otwarte granice sprzyjają podróżom, także tym zagranicznym, podczas których z pewnością przyda się znajomość angielskiego. Wyjazdy pomagają też w szlifowaniu języka, jednak nawet ci, którzy planują zostać w domu, nie muszą być stratni. Warto wykorzystać ten czas na rozwój oraz naukę słówek, których znajomość zaprocentuje w przyszłości. Poznaj podstawowe, przydatne zwroty po angielsku, które wykorzystasz w hotelu!
O tym, że podróże kształcą, nikogo chyba specjalnie nie trzeba przekonywać. Wiele można nauczyć się podczas samej wycieczki, przydatne okazują się również kursy językowe za granicą. Dokształcać warto się jednak już przed wyjazdem, na przykład ucząc się zwrotów, które mogą być konieczne dla sprawnej komunikacji z native speakerami.
Nauka ta jest tym bardziej przydatna, że pod wieloma angielskimi słówkami i skrótami kryją się choćby szczegóły dotyczące zakwaterowania, dostępnych opcji wyżywienia czy warunków noclegu. Ich znajomość zaoszczędzi więc dorosłym nerwów i doda pewności siebie, zaś w przypadku dzieci można pokusić się o stwierdzenie, że nauka nigdy nie idzie w las, a aktywne wakacje = lepsze wyniki w roku szkolnym.
To lato z pewnością będzie inne niż zwykle, jednak mimo to warto przyswoić zwroty grzecznościowe po angielsku, które ułatwią na przykład meldowanie się w hotelu czy proces samej rezerwacji. Przedstawiamy najpotrzebniejsze angielskie zwroty i rozmówki, które przydadzą się w hotelu, na różnych etapach pobytu.
Zagraniczne wyjazdy i pobyty w hotelach na ogół poprzedzone są rezerwacjami. Rezerwacja pokoju w hotelu po angielsku jest bardzo prosta. Przydatny będzie tutaj zwrot: I would like to make a reservation (chciałbym dokonać rezerwacji) lub I would like to book a room (chciałbym zarezerwować pokój). Jeśli szukasz noclegu, będąc już na miejscu, możesz zapytać o dostępność kwater – Do you have any rooms available? (czy są wolne pokoje?).
Osoba obsługująca recepcję może w tym miejscu dopytywać o Twoje preferencje odnośnie pokoju. Warto znać tutaj takie zwroty, jak: single room (pokój jednoosobowy), double room (pokój dwuosobowy), extra bed (dostawka), en-suite bathroom (własna łazienka), czy room service (pokój z obsługą). Możesz być także zapytany o date of your arrival (datę przyjazdu), planowane wymeldowanie (check-out) lub zostać poinformowany o kosztach zakwaterowania (cost of accommodation).
Pojawiając się na miejscu, jako hotel guest (gość hotelowy), będziesz musiał się zameldować. Przy zgłoszeniu na recepcji wykorzystaj formułkę: I have a reservation under the name of… (mam rezerwację na nazwisko…). W tym momencie na ogół następuje prośba o wypełnienie karty/formularza meldunkowego (fill in a registration form).
Zameldowanie to doskonały moment na to, by dopytać obsługę o interesujące Cię kwestie, jak choćby opcję budzenia przez telefon (wake-up call), godziny, w których wydawane jest śniadanie (What time’s breakfast?/When is breakfast served?), poprosić o pomoc z bagażem (Would you help me with my luggage?) czy wskazanie polecanych restauracji w okolicy (Do you have any recommendations of places to eat nearby?).
Angielski podczas pobytu w hotelu może przydać Ci się po to, by poznać dodatkowe opcje i udogodnienia czy poskarżyć się na panujące warunki. W przypadku, gdy coś nie działa, koniecznie powiadom o tym obsługę – TV/air conditioning does not work (telewizja/klimatyzacja nie działa), There’s no hot water (nie ma ciepłej wody). Zdarza się również, że rezerwacje zostały pomylone i otrzymałeś klucz do niewłaściwego pokoju – na przykład bez widoku. Przyda Ci się więc zwrot – I requested a room with a view/a double bed (Prosiłem o pokój z widokiem/podwójnym łóżkiem).
Przydatna może być także znajomość takich zwrotów, jak: There’s no toilet paper (nie ma papieru toaletowego), Would you please clean my room? (proszę, żeby mój pokój został posprzątany) czy w ostateczności – I would like a different room (chciałbym zmienić pokój) – choćby wtedy, gdy w pokoju są robaki (There are bugs in the room) lub Twoi sąsiedzi zza ściany są zbyt głośni (My neighbours are too loud).
Gdy Twój pobyt dobiegł końca i chcesz opuścić hotel, zasygnalizuj to obsłudze poprzez zwrot: I would like to check out (chciałbym się wymeldować). Nastąpi wówczas uregulowanie kosztów by cash or by credit card (gotówką lub kartą kredytową). Często zdarza się, że po opuszczeniu hotelu będziesz potrzebował dostać się na przykład na lotnisko, dlatego pamiętaj, że możesz poprosić recepcję o wezwanie taksówki – Could you call me a taxi, please? (czy może pani/pan zamówić mi taksówkę?). Jeśli pobyt przebiegł po Twojej myśli, nie zapomnij podziękować, używając zwrotu: Thank you for a pleasant stay (dziękuję za miły pobyt).